jaro_fx
Administrator
Posty: 1267
|
Wysłany: 2017-10-10, 22:42 Co młody konsument wiedzieć powinien?
|
|
|
Temat dzisiejszych zajęć brzmiał, „ Co młody konsument wiedzieć powinien?”
Celem zajęć było rozbudzenie świadomości konsumenckiej wśród naszych wychowanek oraz dostarczenie konsumentom informacji o ich najważniejszych prawach i obowiązkach. Zajęcia rozpoczęły się od burzy mózgów dot., terminu konsument, dziewczęta zapisywały wszystkie skojarzenia dotyczące powyższego terminu. Odpowiedziały na pytanie, W jakich sytuacjach stają się konsumentami?. Dziewczęta dowiedziały się również, że zawsze, gdy dokonujemy jakiegoś zakupu, zawierają ze sprzedawcą lub usługodawcą umowę. Ciekawostką stał się fakt, iż kończąc 13 lat, ma się prawo do zawierania pewnych umów konsumenckich, gdyż przysługuje im „ograniczona zdolność do czynności prawnych”. Następnie zajęłyśmy się terminami zakupy i reklamacja. Dziewczęta odpowiedziały na pytania: Jak często robią zakupy? Do jakich sklepów chodzą najczęściej? Jakie towary i w jakich sklepach kupują sami, a jakie z rodzicami? Następnie skupiłyśmy się nad czynnościami, które powinny wystąpić przed zakupem towarów lub usług. Dziewczęta wypisały następujące przykłady:
– przemyśleć dokładnie, czego potrzebujemy i co chcemy kupić
– porównać różne produkty spełniające nasze wymagania
– zapytać sprzedawców o cechy, funkcje, dokładne przeznaczenie produktów
– przeczytać wszelkie dostępne na ich temat informacje – zwłaszcza te na etykiecie produktu.
Ostatnim ćwiczeniem było składanie reklamacji. Wyjaśniono dziewczętom, że umieszczanie, często spotykanych w sklepach tabliczek z napisami typu: „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”, „Towar nie podlega reklamacji”, „Reklamacje uwzględniane są tylko w dniu zakupu” itd. jest niezgodne z prawem! Konsument ma zawsze prawo do złożenia reklamacji! Dziewczęta podczas pracy w grupie wypisały, kiedy konsument może skorzystać z reklamacji: - jeśli towar jest uszkodzony, bądź niekompletny, jeśli nie spełnia oczekiwań gwarantowanych przez sprzedawcę lub producenta.W powyższych przypadkach konsument ma prawo: żądać usunięcia wady/naprawy towaru – domagać się wymiany na towar zgodny z umową.
|
|